Celoteh

Teratak Manis Baizura

Ahad, 18 Mei 2014

KEK MARBLE VANILA COKLAT

Assalamualaikum..

        Lama juga tak masukkan entri masakan atau celoteh...agak sibuk juga kebelakangan ini. Mood untuk berkongsi catatan pun agak kurang lantaran terdapat serpihan serpihan duka akibat daripada tempat kerja, masalah anak-anak di rumah dan jiran-jiran tetangga adakalanya menuntut masa untuk bersendirian sebentar menghadapi kemelut itu. Bai hanya diam di rumah sambil membelek-belek koleksi resepi, buat kek lava cheese cake untuk stok jualan di FS Mart Tronoh dan buat kek marble untuk makan-makan di rumah bersama anak-anak dan suami. Tekak ni dua tiga menjak asik teringat kek marble aje. Resepi ni Bai kongsi daripada blog Azie Kitchen. Orangnye cantik, dan sangat suka makan kek butter..hehe.. meh nengok kek marble kita...♥
 
 
      

 

     Kek ni dah kali kedua Bai buat..yang pertama dulu kak Malini, Ketua Bhg.Pengembangan APBM Batu Gajah order untuk meeting ahli kuarters APBM, sambil-sambil buat jamuan di bulan Rejab ni. Tq lah di atas kepercayaan menempah kat Teratak Manis Baizura ni..bukan nak perasan, tapi ramai yang kata kek marble vanilla coklat tu sedap..Alhamdulillah. Memang buat nak bagi orang makan puas-puas..hehe.. meh kita kongsi resepi ni. Kalau rajin buatlah, memang kategori kek pasti menjadi punyalah..tapi kalau takde masa atau malas nak cuci bekas-bekas baking, boleh la tempah kat akak tau!
    
  





























Bahan bahan:

8 oz/227gm mentega
6 oz/170gm tepung gandum
6 oz/170gm gula kaster
5 biji telur
3 sb susu pekat
1 sk baking powder
1 sk esen vanilla
1 sb ovalette
3-4 sudu makan serbuk koko -diayak (guna coklat emulco)

 Cara cara:

 Ayak tepung bersama baking powder. Pukul mentega, susu dan esen vanilla hingga kembang.

Di dalam bekas lain, pukul putih telur hingga ringan lalu masukkan gula sedikit demi sedikit hingga adunan rata. Masukkan telur kuning sebiji sebiji ke dalam adunan putih telur dan pukul hingga rata. Masukkan ovalette dan adunan mentega dan pukul lagi hingga rata.
 
Akhir sekali masukkan tepung sedikit sedikit dan gaul satu arah. Apabila rata bahagikan adunan kpd beberapa bahagian dan masukkan warna, serbuk koko atau emulco pilihan anda.

Tuang adunan ke dalam loyang 8 inci persegi secara selang seli dimulai dengan adunan asal. Lorek dengan menggunakan chopstick atau batang sudu.

 Bakar pada suhu 180C selama 45 minit atau sehingga masak. Saya guna suhu 170C selama 50 minit. 


 
 

             Dah masak, sejukkan kek dalam Loyang dalam 5-10 minit, bila nampak kek renggang sikit dari loyang, boleh telangkupkan kek atas redai yang dilapik kertas minyak yang disapu shortening atau butter untuk elakkan kulit kek melecet. Kek ni makin lama makin moist dan lembut. Hari ketiga, yang tinggal saki baki tu bila makan memang terasa kelembutannya..hmmm...nikmat!! Biasanya kek suam-suam kuku, anak-anak dah keliling kek, tanya bila boleh makan..hehe..tu pun jenuh potong asingkan untuk bekal sekolah @ tuisyen diorang..Jarang sampai hari ketiga..kuikuikui..
 
 SELAMAT MENCUBA!!

Tiada ulasan: