Celoteh

Teratak Manis Baizura

Selasa, 9 Februari 2016

DONAT COMEL


Assalamualaikum..

 

        Petang Ahad selepas makan tengahari, Bai buat donat comel untuk makan-makan. Bai buat dalam 1 kg tepung sebab cadangnya nak simpan buat frozen sama. Mana tau ada yang datang bertandang, ada jugalah kuih-kuih segera penyelamat keadaan..dapat jugalah Bai hantar kepada jiran-jiran buat minum petang.

        Bila goreng, donat ni memang harum satu rumah. Pulak tu, perut tengah lapar ..hihi..hidangkan bersama teh o dan nescafe panas..hmm..
        Resepi donat ni Bai pernah kongsikan pada entri yang lepas. Namun jika ada yang mencubanya bolehlah tengok resepinya ni. Kalau buat, memang tak rugi. Donat ni sangat lembut dan gebu walaupun dah sejuk.
 
DONAT GEBU
By : Baizura

 
Bahan-bahan ( 1 kg tepung)
1 kg tepung berprotein tinggi/tepung gandum biasa
 
2 peket yis segera- 11gram
100g marjerin/mentega
2 sudu besar (penuh) shortening
4 sudu besar (penuh) gula pasir
4 sudu besar susu pekat/2 sudu besar susu tepung
2 biji Telur
1 sudu kecil garam
380ml-400ml air suam suam kuku (bergantung pd kualiti tepung- saya guna 400ml)
Gula Halus atau topping kegemaran anda
Cara-cara
 Di dalam bekas yang agak besar, tuangkan air suam. Masukkan yis segera, gula pasir, susu, marjerin dan shortening. Kacau sedikit dan biarkan selama 8-10 minit.

 
Setelah yis mula berbuih, ayakkan separuh dari tepung gandum terus ke dalam adunan. Masukkan pula telur yang dipukul sedikit dan juga garam.
Kacau adunan sehingga sebati dan melekat pada sudu (bila dah sebati tu dikacau satu arah je menggunakan sudu). Bai gunakan mixer bercangkuk.
Ayak lagi tepung selebihnya, gaul menggunakan mixer bercangkuk .- tak perlu habiskan tepung tu kalau adunan sudah boleh diuli.
Uli dengan tangan sehingga doh sebati dan tidak lekat di tangan (sisa sisa tepung kat dlm bekas tu semua bersih). Doh dah siap
Doh tidak perlu direhatkan, (kalau nak rehatkan pun boleh gak selama 5-10min) boleh terus sahaja dicanai setebal setengah inci (agak2 je). Boleh tambah sedikit2 tepung jika adunan agak lembik ketika ini.
 
 
Terap doh mengikut acuan donut atau bentuk kesukaan anda. Doh akan mula mengembang dan ringan sementara minyak dipanaskan dengan api perlahan.
 
 

         Bai goreng dua versi. Versi untuk dimakan segera hendaklah goreng hingga warna keemasan.Kemudian  dihiaskan dengan hiasan yang disukai. Bai gaul dengan gula kastor je bila donat dah sejuk.   
 
 
         Yang versi berwarna cerah Bai goreng sekejap saja, untuk difrozenkan. Tujuan Bai goreng layang adalah untuk menghentikan pengembangan donat. Donat yang dibekukan ini tahan sehingga 3  bulan. Itupun kalau boleh tahan tengoklah..haha..kat rumah Bai, tak sempat seminggu pun..
 
        Donat yang digoreng sekejap ni Bai susunkan dalam plastik kedap udara untuk makanan dan letakkan di ruang sejuk beku dalam fridge. Nanti Bila nak goreng kembali, keluarkan sekejap untuk nyahbeku, dalam 15 minit gitu, gorenglah dengan api sederhana dan hiaslah dengan hiasan yang disukai..
Tip:
donat yang telah diterapkan tu letakkan di atas dulang yang telah diisapu minyak. Ini adalah untuk elakkan donat melekat bila kita nak angkat untuk gorengkannya.
Ok..selamat makan donat..

 

 

 
 

 

Tiada ulasan: