Celoteh

Teratak Manis Baizura

Rabu, 2 November 2016

Misteri Kehilangan Duit, Cincin dan ...Smartfon??

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Semua..


Hari ni Bai tak ada buat desert atau kek..hanya mood nak berceloteh sahaja..

Pernah tak korang diselubungi misteri kehilangan duit di dalam beg duit, celah-celah 'handbag', dalam poket seluar yang digantung dalam almari, dalam kereta, dalam al Quran atau bawah bantal, padahal hanya kita sahaja yang tahu??
 
Pada mulanya kita agak mungkin salah letak kot, ke dah terguna kot tak perasan..makin lama makin kita perasan bila kita sorokkan duit di tempat tersembunyi yang hanya kita saja yang tahu, boleh hilang! RM200 yang kita cucukkan dengan jarum peniti pun boleh hilang sekeping not RM50, Yang kita ikatkan dengan getah  , gulung, lipat, bungkus ..dalam RM150 not RM50 boleh hilang 1-2 keping!! simpan dalam al Quran pun boleh hilang!!tak ke pelik?
 
Inilah misteri yang sampai hari ni Bai tak terungkap..memang pelik, memang misteri.. hampir 3 - 4 tahun begini. Bai ingat masa pertama kali sedar akan kehilangan duit tu, porak peranda rumahtangga, tuduh menuduh anak beranak dan suami. Maklumlah anak baru meningkat remaja, suami tak bekerja pulak. Adakalanya jadi seminggu sekali, selang  2-3 hari pun ada..sebulan dua tak ada apa-apa tiba-tiba, hilang lagi..Asal lepa sikit, jadilah kehilangan itu..agaknya tunggu kita ralit dan leka..
 
Bukan apa..Segala perbelanjaan rumahtangga terletak di bahu kita seorang. Bila kita luahkan dengan rakan sekerja, terus dituju kepada orang yang berada di dalam rumah kita sendiri. Hati memang terasa aneh, pelik, bukan setakat duduk bersemuka anak beranak malah sering menyakiti anak-anak setiap kali kehilangan. Memang sakit hati yang tak pernah selesai. Sampai suatu ketika, rasa penat yang teramat sangat, penat menuduh, penat kecewa, penat berharap dan macam-macam lagi tapi tiada penghujungnya.
 
Dulu yang Bai perasan, hanya not RM50 sahaja yang hilang walaupun tersusun sekali dengan not RM100..lama-lama pandai hilang dah..terkini, not RM 20, 10 dan RM1 pun dia kebas..hmm
 
Sampailah sekarang pun, duit masih hilang..cincin perkahwinan setahun yang lalu hilangpun tak jumpa-jumpa lagi..hanya letak di atas meja sebelah katil je pun..hmm rasanya 'udah leboh' bak kata orang perak. Setakat ni rasanya dah beribu riban dah duit kita dikebasnya..
 
Cerita pasal smartfon pulak..macam tulah..telefon bimbit si anak yang dikenakan denda tak boleh guna sampai habis 'exam' di simpan dalam laci tepi katil, sebelum raya haji baru -baru ni, juga ghaib tak dapat dikesan..masa mula-mula dulu bila kita 'call' dengar masih ada nada..carilah kami serata ceruk rumah..sekarang, dah tak ada dah, mungkin dah dibawa ke alam lain..hah!
 
Pernah tak korang??

Tiada ulasan: