Celoteh

Teratak Manis Baizura

Ahad, 4 Mei 2014

HARUM MANIS

MUSIM MEMPELAM HARUM MANIS DATANG LAGI..

Assalamualaikum..
 
Cuti Hari Pekerja @ Buruh pada 1hb. Mei yang lalu Bai sekeluarga pulang ke kampong di Perlis. Sengaja pilih hari tu untuk pulang menjenguk Mak, adik-adik dan juga pokok Harum Manis..hehe..sudah beberapa kali Mak suruh pulang..call,dalam whatsapp, dalam sms,dalam FB..fuhh...kemain Mak aku ...celik IT yuu...!!
 
Memang masa terlalu terhad..tapi kena cari jugak masanya tu..lalu dengan rasa serba salah..terpaksa memontengkan anak-anak bersekolah pada hari Jumaat yang lalu...dan kelas tambahan si Ayong pada hari Sabtu...
 
Perjalanan pulang ke Perlis biasanya mengambil masa 5 jam dari Tronoh, Perak. Memang seronok balik kampung dengan perjalanan yang selesa ikut highway PLUS...utara-selatan..Bukan saja anak-anak tak sabar nak segera sampai nak peluk maktuk Baq nya...malah si Abot yang ikut serta bersama 3 gerabak keciknya turut tak sabar nak sampai..hehe..
 
Kami ikut Highway Changloon- Kuala Perlis...sampai di simpang exit ke Kangar, tiba-tiba tekak teringin laksa Kuala Perlis..jadi straight to the Kak Su Laksa..menonong jer..hehe..lebih teruk daripada orang mengidam kuikuikui...Laksa Kak Su ni memang terkenal..sejak aku bertugas di Perlis iaitu pada tahun 2001 lagi..kalo buat birthday party mesti tempah laksa kak su...dah berapa tahun dah, rasa dan kesedapannya masih kena dengan tekak...di Perak ni, kuah laksanya agak cair dan lebih masam..hmm..mungkin tekak aku la tu..suami memang gemar laksa kola ni..hirup kuah sampai kering mangkuk...hehe..
 
Laksa Kuala Perlis ni dia punya specialities tu adalah makan laksa bersama pulut udang atau karipap spera (inti kelapa)..memang sedap!! sepanjang mengenali Restoran Laksa Kak Su ni ada jugak khabar angin yang menyatakan kedai ni guna pelarislah, masak kuah bersama seluar dalam lah, letak tisu dalam kuah lah..iskh iskh iskh..biaq betuii kome..tak baik menuduh tanpa usul periksa..nak guna pelaris apa kalo tempat nak makan laksa yang sedap tu ada 1, 2 tempat jer di Kuala Perlis..memang laris la orang cari..tempat terhad. Kalau kome ke sini..cuba la cari restoran ni, rasakan kelainannya...
 
 


 
 
 
 
 
Sampai di rumah Mak..rupa-rupanya Mak dah petik banyak jugak la buah mempelam harum manis ni untuk di peram..di samping tu ada juga terselit mempelam siam dan Chokanan..pelam konen @ kuini aku tak tahan bau dalam kereta nanti..jadi makan di rumah mak jer la..buat sambal konen perghh..cicah dengan ikan kembung goreng..apa nak kata, pecah peluh makan..hehehe
 
 
 
 
 

 

Kongsi gambar ye makcik manggis..chek xdok gambaq pulut harum manih..

Buah pelam Harum manis ni adalah salah satu 'trade mark' negeri Perlis Indera Kayangan. Isinya memang tebal, berwarna kuning oren, beraroma harum dan manis..kulitnya berwarna hijau tua walaupun dah masak. Sekarang ni dah banyak spesies kacukan..kalau jumpa harum manis isi kuning, hmm ..tak ori dah la..balik kampung hari tu dengar cerita Mak, ada orang Perlis jual RM26 sekilo..mak aii..mahalnyer..sekilo baru dua biji pelam saiz sedang..janganlah jual mahal sangat, orang lain pun nak rasa jugak..sajalah balik hari tu ronda-ronda pasar malam dan pasar sehari (Nat) nak tengok harga buah harum manis..ada yang RM 20/kg, ada yang RM18/kg dan RM15/kg..tengok saiz dan kualiti buah lah. Aku ni merupakan insan bertuah sungguh kerana di rumah Mak ada 2 pokok Harum Manis, Pelam Sala, Pelam Siam ThongDam, Konen,NamdokMai hmm..jiran-jiran sekeliling rumah pun banyak tanam berjenis-jenis pokok pelam.
 
Tahun ni menjadi jugaklah Harum Manis, dapatlah Mak jual sikit buat belanja rumah yang selebihnya untuk anak cucu dan adiknya Maksu Wan dan anak saudaranya yang tinggal bersebelahan pagar jer..huhu..tapi ada satu citer yang melucukan namun menimbulkan rasa kurang senang kami adik beradik dengan perangai jiran-jiran ni. Mak tinggal dengan seorang adik perempuan yang bekerja di hospital, jadi kerja ikut shif. Dalam keluarga tak ada orang lelaki untuk urus sekeliling rumah. Ayah dah lama 'tiada'. Pakat duk sibuk la si jiran-jiran jantan ni nak ambik tau hal-hal sekeliling rumah kami. Alo, bini-bini korank tak jeles ker?? Apatah lagi dengan kehadiran buah mempelam di sekeliling rumah Mak. Biasanya suamiku lah yang rajin menengok, menebas, membaja, mencantas setiap kali balik ke kampong..Harum Manis menjadi tahun ini..meluyut-luyut buahnye..Alhamdulillah, nikmat Allah!!
 
Jiran aku ni memang suka meronda dalam kawasan rumah Mak, tak kira siang atau malam, pagi atau petang, tengok itu ini, adakalanya meminjam alatan kebun tanpa memberitahu dan memulangkannya kembali. Memang peliknye perangai..!!pak aji oh pak aji...Risau juga aku bila memikirkan pekara-pekara ini apatah lagi bila ber imaginasi yang buruk-buruk..bagi aku, memang kena juga berprasangka buruk supaya tak betul-betul berlaku..hmm..Na'uzubillahiminzaliq..Pendek citer, dia ni memang suka memetik buah-buah pelam Mak sesuka hati dia..ada orang yang Nampak perbuatannya tu..tak tahu la sama ada untuk dijual atau diberi pada orang..!
 
Sekarang ni, Mak ikut adikku yang bongsu untuk rawatan sakit pinggang n tulangnya di Terengganu. Tinggallah adikku seorang di rumah Mak. Mudah-mudahan Allah melindungi keselamatan adik dan harta benda Mak di kampung..owhh Harum Manis, aku tak tahu apa kisahmu selepas ini nanti..!
 
 
 
Semasa di kampung baru-baru ini, aku dan suami meronda di pesisiran pantai Kuala Perlis hinggalah ke Sungai Baru..beli belacan segar dan mencari siput mentarang. Hasil laut yang lain seperti siput lala, kepah dan kerang yang lain pun ada la juga..Kome tau ke Mentarang tu macam mana..ni ha, yang ini sesudah dicuci selutnya..tinggal untuk dimasak je lagi..hehe..setahu Bai la kan, mentarang ni ada di dua tempat je di Malaysia..di sini dan di Kuala Selangor. Mentarang ni buat masak sayur manis, tumis dengan kundur, putik tembikai, betik atau tumis dengan bawang putih je pun dah sedap..tapi kalo nak buat sambal pon sodap! tapi hati-hati dengan kulit mentarang yang nipis tu..takut termakan sekali..hehe
 

 
Seronok jalan-jalan cari makan bila balik ke kampung. Pi jalan-jalan di nat sabtu memang best. Ikan Kembung sekilo baru RM 3.00, yang besar sikit RM8/kg..puas makan! kain baju memang murah-murah, kena pandai tawar menawar. Makanan yang best ialah nasi lemak kari ikan, pasembur kantan, serabai, bihun kuah laksa, apam balik dan macam-macam lagi kuih muih tradisional yang dilonggokkan di atas meja makan..pilih untuk dimakan di situ atau take away..heheh
 
 
Cerita pasal kampung memang tak sudah..in shaa Allah, kalau ada rezeki lagi, kami akan pulang lagi hujung bulan ini sempena cuti sekolah pertengahan tahun..tata..jumpa lagi!
 

Tiada ulasan: