Celoteh

Teratak Manis Baizura

Sabtu, 11 April 2015

Kek Hari Jadi Ayong Ke 13






ASSALAMUALAIKUM

 Selamat Hari Jadi…Selamat Hari Jadi…Selamat Hari Jadi Ayong…Selamat Hari Jadi♥♥
 
 

         Mama doakan moga Nur Aishah menjadi anak yang solehah, bijak dalam pelajaran , baik akhlaknya dan sentiasa diberkati Allah sepanjang kehidupan serta dimurahkan rezeki..aminn..

         Macam biasalah anak-anak ni tau mama dia pandai buat kek, sentiasa menjadi permintaan nak kek hari jadi.. in shaa Allah.. ada masa,rezeki dan kesihatan yang baik, Bai tak akan menghampakan hati anak-anak..

         Kek Hari Jadi Ayong kali ini masih juga sama..nak kek coklat moist juga nak makan-makan je katanya, bukan nak sambut di sekolah ..ntahlah kenapa pe’elnya lain sejak-sejak naik tingkatan satu ni..kalau dulu, sentiasa mencari ruang nak potong kek di sekolah dan makan sama-sama dengan guru dan kawan-kawan sekelas. Sekarang ni nak sambut dengan mama, abah dan adik je.
 

         Nilah hasilnya bila dalam masa yang sama Bai harus bertugas menyelaras satu kursus di tempat kerja. Penat macam mana pun tetap nak buat kek untuk anak-anak. Puas hati bila dah dapat tunaikan permintaan di hari istimewa anak-anak.

        
         Kek tak berapa smooth sebab terlalu mengantuk dan nak buat cepat-cepat kerana awal pagi esoknya Bai perlu menghadiri satu seminar di Ipoh. Namun, Bai buat dengan penuh rasa kasih sayang.

         Kek Coklat Moist 10 inci ni Bai suka salutkan dengan coklat ganache resepi Chef Amer. Coklat Ganache ni sangat sedap dan lemak berkrim. Semua tempahan Kek Coklat Moist, Bai memang gunakan resepi ini.

Ganache Coklat
Oleh: Chef Amer Hamzah

Bahan


300 gm krim tenusu

30 gm sirap glukos

500 gm coklat gelap ~ hiris halus

Didihkan krim dan sirap glukos. Tuangkan dalam bekas yang berisi coklat gelap. Kacau rata hingga coklat larut sepenuhnya. Pastikan tiada ketulan coklat.

 Tunggu ganache sejuk ke suhu bilik, baru boleh tuangkan ke atas kek yang telah sejuk.
 

         
 
         Bai gunakan resepi Kek Coklat Moist ni  sejak zaman anak dara lagi. Resepi ni diberikan olah kawan serumah semasa Bai bekerja di Klang Lama dulu..Alhamdulillah masih menggunakan resepi yang sama hingga kini..

Tiada ulasan: