Celoteh

Teratak Manis Baizura

Khamis, 18 Jun 2015

QASIDAH


Assalamualaikum..

 

         Hari ini umat Islam seluruh dunia dah mula berpuasa di bulan Ramadhan 1436 Hijriah. Bai ucapkan Selamat Berpuasa dan bertarawih kepada semua pelanggan dan anda semua di luar sana yang beragama Islam.

         Macam biasa, bulan Ramadhan ini  pastilah juadah berbuka puasa menjadi topik di pejabat. Entah apalah yang nak dimasak dan sediakan untuk menu hari ini..bukan apa, orang seperti Bai ni pastilah teringatkan anak-anak yang berpuasa dan sedang belajar berpuasa. Kasihan juga kalau menu yang dihidangkan ala kadar  kerana anak-anak berpuasa bersungguh-sungguh.

         Namun jangan pulak kita lupa..masak banyak-banyak,  sedap-sedap lepas tu tidak dihabiskan…dah menjadi pembaziran pula..masak tu biarlah cukup-cukup untuk makan. Memang menu Bai tak berapa istimewa sangat, asalkan anak-anak suka dan sedap di tekak mereka itu lah juadah atau menu yang istimewa buat mereka.

         Bai kalau nak masak yang sedap-sedap tu biasanya hari cutilah. Baru boleh mereka-reka juadah yang nak disediakan. Alhamdulillah suami juga rajin membantu di dapur. Kalau hari bekerja, balik rumah, sediakan bahan-bahan untuk kuih dulu, mana tau ada bahan yang tiada atau tak cukup..boleh tukar menu sepantas kilat..hehe..selepas itu barulah Bai mandi dan solat..rehat sekejap, barulah masuk ke dapur.

         Petang ni Bai cadang nak buat qasidah. Bagi sesiapa yang tak tahu, qasidah ini merupakan makanan pencuci mulut orang-orang lama. Qasidah ni sentiasa dibuat oleh arwah tok Leha Bai dulu dalam bulan Ramadhan. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama roh orang-orang yang beramal soleh dan beriman.
 
 
                 Ia diperbuat daripada tepung gandum, gula, dan bawang goreng. Nampak simple saja bahan-bahannya kan..tapi bagi Bai dan suami, ianya sangat sedap menjilat sudu..hehe..Jikalau ada yang mencuba bolehlah gunakan resepi Bai ini..in shaa Allah pasti menjadi..

 

 

 QASIDAH
By Baizura

 
Bahan-bahan: (satu loyang- hidangan untuk 10 orang)

1 cawan tepung gandum
7 sudu besar gula pasir
1/2 sudu teh garam (sedikit je)
3 cawan air (250ml X 3)
1 sudu teh air kapur- cair

Bahan untuk ditabur:


 

5 -10 sudu besar minyak masak
5 ulas bawang merah ros, dihiris nipis – bai selalu guna bawang besar 2 ulas (lagi banyak bawang lagi sedap)


Cara membuatnya:


1. Masukkan semua bahan kecuali bawang ke dalam periuk.
 Gunakan api perlahan. Bai suka qasidah yang boleh dipotong, jadi Bai kurangkan air menjadi 700ml saja.

2. Kacau sentiasa adunan di atas api sehingga adunan pekat
dan berkilat. Jangan tinggal periuk, bimbang ia akan hangit.

3. Tuangkan ke dalam acuan atau loyang. Sejukkan 30 minit. Selepas itu boleh disejukkan ke dalam fridge.


4. Panaskan 5 sudu besar minyak dalam kuali (boleh tambah). Goreng bawang hingga keperangan. Tuang bawang dan minyaknya sekali ke atas kuih yang telah disejukkan tadi.

 Masukkan ke dalam peti ais sebelum dipotong untuk dihidang. Sebelum simpan dalam peti ais, eloklah ditutup dengan wrap cling atau plastik. Bukan apa, bimbang bau bawang  merebak ke seluruh peti ais.
 
resepi ni dapatlah seloyang 8 x8 inci bulat tu..



 
 
 
Selamat Berpuasa dan Bertarawih..

 

 

Tiada ulasan: