Celoteh

Teratak Manis Baizura

Isnin, 28 September 2015

Hari Raya Aidil Adha


Assalamualaikum..

 

        Hari raya AidilAdha yang kedua…anak-anak teruja dah nak ke Cameron Highland. Walaupun masih dalam ‘mood’ raya, cuti sekolah pulak semakin nak ke penghujung. Bai sekeluarga raya di Perak saja kali ini bila mak dan adik-adik nak ke Terengganu, rumah adik bongsu Bai ada buat aqiqah anaknya si Muhammad Firash Hakimi.
 
Rendang PokPek Mak


        Bukan sengaja tak nak pergi bersama-sama Mak dan adik-adik yang lain, tapi hati dah takdak nak beraya bila tak pulang ke kampung halaman. Namun Bai cuba sedaya upaya sembunyikan kesayuan dan ‘mood’ raya yang dah ke laut supaya anak-anak tetap gembira menyambut hari raya Haji tahun ini.

        Bai gagahkan juga buat ketupat daun palas. Bukannya Bai reti sangat. Rendang pokpek Mak yang tersangat sedap tu, sebelanga juga Bai buatkan untuk suami dan anak-anak. Kuah kacang dan nasi impit pun Bai buatkan, kek coklat dan kek pisang serta biskut coklat cip.

        Hari raya yang pertama, bila tiba tengahari mulalah anak-anak mengeluh tak tau nak buat apa dah. Makan-makan dan nonton TV. Orang kuarters ramai juga yang pulang ke kampung. Tinggal 2,3 buah rumah saja yang ada penghuni. Tak sampai tengahari dah habis bertandang ke rumah jiran-jiran yang sememangnya orang Perak..
 

        Jadi bila emak dan adik-adik semua bergembira di Terengganu, maka kami sekeluarga pun harus bergembiralah juga dengan cara kami sekeluarga. Jadi Bai memang dah merancang untuk menginap 2 hari asalnya di tanah tinggi Cameron Highland tersebut sejak 3 minggu sebelum Raya Haji iaitu sejak mak dah tetapkan nak ke Terengganu pada raya AidilFitri yang lalu. Namun cukuplah 1 hari di sana. Suatu kelainan jugakan..
 
 

        Kebetulan Bai ada sahabat baik yang menetap di sana kerana mengikut suaminya yang bertugas sebagai pegawai Felcra dan dia ada sebuah apartment homestay. Jadi Bai pun sewa apartmentnya di Greenhill Apartment, Tanah Rata. Memang seronok sebab pekan Tanah Rata tak jauh, kedai makan, kedai runcit , kedai souvenir dan sebagainya memang banyak. Boleh berjalan kaki jer ke sana, Cuma pergi turun bukit, balik kena naik bukit la hahaha…tapi dengan cuaca sejuk waktu malam, in shaa Allah tak terasa penat.
 
    
  
Di rumah tersebut, mempunyai 3 bilik tidur, 2 bilik air, TV dan alatan dapur seadanya. Ok dah tu.. Bai memang masak kat sana.  Sarapan pagi tu Bai sediakan nasi goreng telur dan sosej, telur separuh masak, nugget, roti dan koko crunch..siap untuk tapau sekali. Manalah tau, bila cuti-cuti ni pastilah ramai yang bercuti di Cameron Highland..sesak gila jalan! Nak makan pun mesti payah dan mahal. Bai bawa juga si Abot, tengok dia macam stress je di rumah tu. Sepanjang jalan Abot santai je sambil mengintai di luar tingkap kereta. Adakalanya ke depan ke belakang kereta..jemu kot.

Abot dah nak tido ni..dia cupp tempat ni awai lagi..
 
        Bila sampai rumah tu yang seronok tengok Abot. Teruja sangat-sangat, berlari ke sana ke mari..menyiasat, menghidu sana sini..hihi..bila kita nak ke bilik air, dia pun sama mengikut. Kucing bijak…! Dan agaknya cuaca sejuk, kakinya tak tahan agaknya. Kami pun berstoking, sebab kaki tak tahan sejuk..Lenguh pulak kaki..Kami bertolak dari rumah jam 12 tengahari dan Akibat kesesakan yang teruk, kami tiba jam 4.30 petang. Sepatutnya hanya 2 jam saja untuk tiba di sana..huhu..

 
 
Bilik Utama  Beserta Bilik Air
 
 
 Bilik Kedua - 1 Katil Double & 1 Katil Single
 
 Bilik Ketiga
 
Dapur & Tandas 
 
 
        Panjang pulak celoteh Bai kali ini..hmm..apapun memang seronok bercuti bersama famili. Dalam hati teringin nak bawa mak ke sana..
 
 

 
 
 
 
 
Jumpa Lagi..
 
 
 






 

 

Tiada ulasan: