Celoteh

Teratak Manis Baizura

Selasa, 12 Januari 2016

Koleksi Anak-Anak Bulus


Assalamualaikum..

 

Bai suka menyimpan gambar kenangan kucing Bai sekeluarga di dalam smartphone, sampai terlalu sesak galerinya. Jadi kenapa tidak Bai abadikan saja gambar-gambar kiut kucing-kucing Bai di entri kan. Induknya kami beri nama Abot. Kami jumpa atas tangki air rumah emak di kampung. Ibunya jenis tabby kampung biasa dan hidup liar dalam hutan belakang rumah. Bapak nya memang tabby jenis bulu kembang kelabu perang dibela oleh jiran dalam kampung. Bai agak Abot masa tu berumur dalam lingkungan 3 minggu.
 
                                         
 

 

 
 
Abot pegi jalan-jalan
 
 
 
Abot beranak sulung pada 7/3/2013… 5 ekor semuanya namun yang hidup ada 2 ekor iaitu Tambi dan Snoopy. Tambi aku serahkan pada mak aku di kampung untuk teman dan kawan main-main. Manakala Snoopy pulak diminta oleh adik Bai yang menetap di Terengganu. Memang sedih terhadap perkara yang menimpa Tambi akibat jangkitan virus sporo dari luka pergaduhan menyebabkan dia terpaksa dimatikan dengan suntikan di Jabatan Haiwan Kangar pada ….2015.
 
 
 
 

Tambi dalam kenangan

Snoopy
 
Selepas itu Abot beranak lagi 5 ekor juga pada 10/7/2013. Kali ni betina 4 ekor dan 1 sahaja jantan. Mimi, Kitty, Shasha, Cica dan Atam. Mimi dan kitty diambil oleh kenalan DikMa. Bulu memang panjang dan kembang. Shasha dan Atam ke Langkawi, dibela oleh adik Iparku Not. Cica hilang tak dapat dikesan di sekitar rumahku sebaik tiba di rumah dari Perlis. Masa tu dah berumur dalam 3,4 bulan. Itu memang misteri !.Atam pulak ketika itu, sakit perut yang teruk sampai tak boleh bergerak. Keracunan makanan. Setelah menerima rawatan, dalam 3 hari dia pulih. Apalagi yang boleh buat Bai tersenyum senang hati.
 
Shasha
 
Tinggallah Abot seekor hinggalah dia bunting lagi dan melahirkan anak pada 11/4/2014 yang sebanyak 3 ekor, Sinchan, Brenda dan Bubba..tiga betina. Hadiah hari lahir Ayong. hahaha
3 beradik tidur atas buku rese

Sinchan

Brenda dan Sinchan

Bubba yang manis
 
Brenda Bai serahkan kepada adik yang menetap di Terengganu tu, tinggallah Bubba dan sinchan. Bubba ni warna hitam berkilat dan ada sedikit putih di dada dan dagunya. Sangat manja dengan Bai. Suka makan buah tembikai susu dan pelam. Dalam banyak-banyak kucing, yang ni Bai tak boleh lupa. Gemuk dan bulat je Bubba. Namun tak panjang umurnya, dia mati digigit anjing liar dekat dengan rumah.Tinggallah sinchan dengan Abot.
Pertengahan Bulan Januari 2015, Sinchan beranak sulung 4 ekor, 3 jantan, 1 betina. Ju On, Oggy, Bubba2 dan Jep. Awal bulan Februari, Abot pulak beranak kali yang ke 4…4 ekor juga anaknya, 3 jantan - Atam, Brown, Bintat, dan 1 betina- Nyu Nyu. Kami dah mula mengeluh bila makanan kucing sentiasa tak cukup. Masing-masing kuat makan. Kadang-kadang kami terpaksa bagi makan nasi digaul dengan ayam atau ikan rebus. Semua gemuk-gemuk belaka. Namun Oggy dan bubba2 kami terpaksa lepaskan ke tempat lain memandangkan mereka menjadi agak liar dan kami sering luka dicakar. Memang sedih, namun memang dah tak mampu menjaga kesemuanya.. 10 ekor. Anak-anak Abot yang lain membawa diri di persekitaran kuarters kami ..Cuma balik untuk makan.
 
Brown

Tempat kesukaan Bintat

Atam penat main getah

Bintat
 
Pada 14 November 2015, Sinchan beranak kali ke 2…3 ekor anak, 1 betina, 2 jantan- Monte, Polkadot dan Abam..awal Disember 2015, Abot pulak beranak anak yang ke 5, 4 ekor, 2 ekor jantan 2 ekor betina. Mumu, Mina, Teo dan Milo..Fuhh..ramaikan..2 jenis makanan nak kena beli. Kerap sakit-sakit anak Sinchan, kecacingan dan cirit birit, kaki capik, demam panas..aduhai..dalam kegawatan ekonomi ni macam-macam la..
 
Abam kenyang..
 
Ni gambar tengah demam..kesian dia

Polkadot

Monte

Anak-anak Abot


Teo

Comelnye Teo
 
Setakat ini saja kucing-kucing yang Bai bela di rumah..mungkin akan ada bertambah lagi..namun Bai bercadang nak ‘kasi’ Abot dan Sinchan. Buat masa sekarang mereka tengah menyusukan anak, jadi tunggu anak-anaknya putus susu dulu. Itupun kalau mereka dalam keadaan sihat dan kewangan mencukupi.
 

 
 

 


 

Tiada ulasan: