Celoteh

Teratak Manis Baizura

Rabu, 13 Mei 2015

SKON SEDAP...


Assalamualaikum..

 

         Hmm..hari-hari yang memenatkan…di pejabat dan di rumah..rasa ingin saja Bai lari daripada kekalutan ini. Kalaulah dapat bersantai di tempat dingin dan tenang..alangkah bahagianya.. sebelum selesaikan apa yang membuatkan Bai stress.
 

          Maka, biasalah makanan akan sentiasa memujuk hati. Dua tiga menjak ni duk teringin nak makan skon @ scone. Bai pernah makan di sebuah hotel di Kuala Lumpur semasa menghadiri bengkel di sana tahun lepas. Setiap kali bersarapan di restorannya, pasti ada skon. Itu je yang Bai makan selama di sana.

 
         Skon adalah merupakan kudapan yang sangat sesuai dinikmati ketika sarapan pagi dan minum petang. Tekstur skon ni seperti setengah biskut setengah kek setengah roti.. Bahagian dalam skon agak lembut dan kering. Bahagian luarnya agak rangup dan sedikit keras. Biasanya dalam bentuk bulat..namun mengikuti era kini, macam-macam jenis bentuk boleh dihasilkan tanpa mengubah rasa dan struktur skon. Merupakan makanan popular di Scotland, England dan Amerika.

         Menurut Wikipedia sejarah skon berasal dari Ireland, ia diperbuat daripada tepung gandum @ oat @ barli, gula, telur, mentega, susu dan paling penting ialah agen penaik (baking powder).  Makan panas-panas sangat digalakkan. Skon sangat sesuai dimakan dengan jem, madu, krim dan mentega tenusu…owhh heavenly!! Selain daripada bahan2 asas tadi, bahan2 sampingan boleh juga dicampurkan sekali bagi menambahkan keenakannya. Antaranya termasuklah kismis, kurma, almond, chip coklat, prune dan sebagainya. 

 
         Jomlah cuba..memang sedap. Wangi satu rumah baunya…

Bila dah masak, Bai belah tengah skon dan sapukan dengan butter dan jem strawberi…sarapan pagi itu terasa bagaikan berada di London pulak..huhu..terima kasih abang Mat Gebu untuk resepi skon ini. Bai tak letak kismis. Jadi skon asas saja..

 

RESEPI SKON

OLEH Che Mat Gebu

 

BAHAN-BAHANNYA :-)

 

100 gm mentega, dadu kecil dan sejukkan

2 cawan tepung berserbuk penaik (self-raising flour)

90 gram telur (guna 2 biji telur gred B, kacau dan timbang)

100 ml susu segar (kurang lebih)

1 camca teh esen vanilla

1/4 cawan gula kastor

1/2 cawan raisin atau kismis hitam ( nk skon kosong xpayah letak )

Sedikit tepung untuk ditabur

Mentega dan jem pilihan anda untuk dimakan bersama scones

 

CARA MEMBUATNYA :-)

 

1.        Panaskan oven pada suhu 190C. Masukkan tepung, gula kastor dan mentega sejuk dalam satu bekas, kemudian gaul ramas dengan hujung jari sehingga mendapat teksture seakan2 serbuk roti. Tuangkan ke atas meja kerja, tambah kismis hitam atau raisin dan gaul rata

 
2.       Buat lubang ditengah2 bancuhan. Masukkan telur dan esen vanilla, gaul rata. Kemudian masuk susu segar sedikit demi sedikit sambil digaul hingga menjadi doh yang lembut (jangan uli lama, setakat sebati sudah memadai). Tabur sedikit tepung dan canai doh setebal 2 cm dan terap dengan acuan pilihan anda (biasanya untuk scone, acuan yang digunakan jenis bulat dan bersaiz agak besar kurang lebih 3 inci). Alih atas dulang pembakar. Buat hingga siap.

 
3.       Bancuh baki telur dengan sedikit susu segar, kemudian gliskan atas scone tadi. Bakar hingga kuning keemasan dan permuakaan scone kelihatan merekah2. Sejukkan hingga suam atas jaringan dan hidangkan bersama mentega dan jem pilihan anda..
 
Tip:- kalau boleh dapatkan acuan terap yang agak tajam supaya semasa menekan doh, ia tidak terpenyek ikut acuan tadi. Barulah skon Nampak cantik.

 

        

Tiada ulasan: